Як брешуть ЗМІ: нічні маршрутки в Києві

10 серпня 2013 року в жж-спільноті KievCityProject була опублікована пропозиція впровадження в Києві нічних автобусних маршрутів: спочатку п’яти, а потім ще двох. Тоді виникла концепція і була створена ця карта:

У березні 2014 року розробники пропозиції почали лобіювати її через пресу, зокрема з’явилася стаття в газеті «Сегодня». Варто звернути увагу, що в заголовку було написано: «В Киеве хотят ввести ночные маршрутки по 5-6 гривен». В тексті публікації також всіляко наголошувалося, що це просто пропозиція мешканців.

Аж от на початку червня ця тема знову з’являється в медіапросторі. При чому вже в цілком стверджувальній формі. Для прикладу, ТСН 3 червня написала, що «Цього тижня у роботі київського громадського транспорту відбудуться приємні зміни. Найближчим часом буде запущено 7 експрес-маршрутів, що будуть працювати після 24-ї години. Вартість проїзду буде у два рази дорожчою.» Приблизно такими ж самими були повідомлення й інших ЗМІ: без посилань на ініціаторів і власне інформації про те, що це лише пропозиція небайдужих киян, а не доконане рішення міської влади.

Насправді ніякого рішення про запровадження нічних маршрутів не було. Більше того, ця тема актуалізувалася з цілком протилежних причин. 2 червня, за день до нової хвилі публікації, профільний заступник голови КМДА Михайло Костюк заявив в коментарі газеті «Вести»: «Мы изучали вопрос — постоянного потока пассажиров ночью нет. Ведь работа метрополитена и последние рейсы автобусов заканчиваются после часа ночи, а для отдельных пассажиров есть такси. Но если где-то есть стабильный пассажиропоток, и будет заполнена хотя бы половина маршрутки, мы можем продлить маршрут на 30-40 минут. Например, если какое-то предприятие закончило смену в час или два часа ночи, и надо доставить 150 человек в один район, руководство может обратиться в „Киевпасстранс“, и мы обязательно поможем. Мы намерены локально действовать по таким заявкам.»

Тобто КМДА офіційно заявила про те, що введення нічних маршрутів не на часі і вона відмовляється це робити. Що, між тим, викликає велике обурення, бо така позиція базується на цілком неправильній аргументації, з приводу чого я навіть встиг повисєрать в фейсбучику:

Як показує недовге гугління слів «нічні маршрутки київ», першими налажали Плюси. Після інформаційного шуму 2 червня, спричиненого коментарем Костюка, вони, вочевидь, вирішили дати в Сніданку щось більше, ніж решта ЗМІ, і розповіли про ідею Київських проектів. Потім про це написала ТСН і почалася перша хвиля.

Вчора такий собі пан Ігор Тихолаз розмістив цю новину в себе на фейсбуці, після чого пішла друга хвиля, яка накрила навіть вельми поважні ЗМІ.

Цікаво, що сьогодні Тихолаз зрозумів свою помилку. Він додав спростування (чого, до речі, не зробило жодне ЗМІ) і написав: «Панове журналісти — вчитись, вчитись і вчитись. Першооснова новини — перевірка джерел!» Вочевидь, випадково, але розвів, як кошенят.

Зверніть увагу, журналісти давали новину про важливе нововведення в житті столиці з посиланням на фейсбук людини, абсолютно не пов’язаної з міською владом чи міськими проблемами: вона не є міським чиновником чи депутатом, або навіть експертом чи аналітиком в цій темі; вона запостила цю новину без жодного посилання на джерела. Але цього виявилося достатньо, щоб новина була опублікована.

Отже, наші герої: bit.ua, Finance.ua, Gazeta.ua, INTV, zik, Корреспондент, Московский Комсомолец, Наш Киев, Обозреватель, ТСН, Українська правда, Факти, Цензор.нет, Экономические известия.


Also published on Medium.

Comments

  • Льошко сказав:

    я займався тими нічними маршрутами.. цирк та й годі, як в новинах, так і у Костюка! ще пишуть, що ніби якийсь нічний маршрут був запущений, але на нього “не було попиту”! теж цирк.

  • zhuraf сказав:

    Він справді був запущений, я вибив від КМДА інформацію про це, скоро буде стаття. Але це насправді ще більший цирк буде)

  • Comments closed